Aby łatwo nauczyć się jeździć czasem nie trzeba zaczynać od doskonałej techniki. Czasem trudno nauczyć się ruchu kiedy objaśnienie jest zbyt skomplikowane. Tak więc spróbuję poradzić wam jak łatwo i intuicyjnie nauczyć się prawidłowego ruchu a potem będziemy pracować nad korektą błędów.
ODEPCHNIĘCIE:
Wszystko zaczyna się od PODSTAWOWEJ POZYCJI.
1) Stań w rozkroku. Odleglość między wrotkami powinna być taka sama jak szerokość barków.
2) Staraj się utrzymywać wrotki równolegle i nie pozwól na załamanie się kostek do wewnątrz czy na zewnątrz. Po prostu trzymaj je prostopadle do podłoża.
3) Ugnij kolana dotąd aż twoje barki, kolana i palce twoich wrotek znajdą się w jednej prostopadlej linii.
4) Nie trzymaj tułowia prosto tylko unieś klatkę piersiową aby była skierowana bardziej wprzód i oprzyj ręce na kolanach dla maksymalnej stabilności.
Ta podstawowa pozycja jest pozycją statyczną i użyjemy ją jako pozycję wyjściową we wszystkich technicznych ćwiczeniach jakich będziemy się uczyć. Zapamiętaj:
1) Twoje siedzenie musi być zrotowane do góry aby przesunąć środek ciężkości do przodu. To zapobiegnie przewracaniu się do tyłu!
2) Jeżeli jesteś początkujący, prawdopodobnie nie będziesz w stanie ustać w miejscu i skończysz poruszając się do przodu albo do tyłu. Jeżeli poruszasz się do tyłu znaczy to że twój środek ciężkości jest przesunięty za bardzo do tyłu a czubki wrotek są skierowane do wewnątrz. Tak więc staraj się unieść siedzenie, trzymać wrotki równolegle a środek ciężkości do przodu. Jeżeli poruszasz się do przodu to znaczy że czubki twoich wrotek skierowane są na zewnątrz i twój środek ciężkości jest za bardzo do przodu. W tym przypadku skieruj wrotki trochę do środka i unieś nieco klatkę piersiową.
Właście to możemy bardzo łatwo wykorzystać te błędy do nauki jazdy.
Jeżeli toczysz się do przodu starając się utrzymać podstawową pozycję, jak już zauważyliśmy, twoje nogi rozjeżdżają się podczas ruchu. Wspaniale! Wykorzystaj ten błąd!
1) Wtedy kiedy twoje nogi się rozjeżdżają i poruszasz się do przodu, postaraj się przenieść najpierw jedną wrotkę do pozycji wyjściowej a potem drugą, utrzymując środek ciężkości do przodu. To pomoże ci utrzymać jazdę do przodu.
2) Teraz możesz zacząć nabierać wprawy w tym ruchu przenosząc pojedynczo wrotki do pozycji wyjściowej, lewa, prawa, lewa, prawa aż zaczniesz czuć się pewnie.
3) Nastepnie spróbuj przenieść ciężar ciała na wrotkę toczącą. Kiedy powracasz wrotkę lewą wtedy toczysz się na wrotce prawej i twój ciężar ciała powininen być ponad prawą wrotką.
4) Jeżeli możesz to wszystko wykonać, w porządku, jedziesz na wrotkach! I nawet nie musisz się odpychać, używasz tylko ciężaru ciała.
5) Teraz postaraj się utrzymać pewną prędkość i próbuj odpychać się na zewnątrz bez obciążania nogi odpychajacej. Jeżeli toczysz się na prawej, cały ciężar ciała opiera się na tej wrotce, tak więc odpychaj się lewą do boku. Tak jak na deskorolce!
6)Jak tylko nabierzesz pewności w odpychaniu, staraj się nieco unieśc klatke piersiową i włącz ramiona aby skoordynować ruch, podobnie jak przy bieganiu, ale wolno i zsynchronizowane z ruchem nóg.
Pamiętaj że:
•Twój środek ciężkości musi być z przodu, aby zapobiec upadaniu na tyłek.
•Kiedy tracisz równowagę, instynktownie prostujesz się aby zatrzymać upadek, ale ta reakcja jest błędem! Kiedy wyprostujesz kolana i podniesiesz klatkę piersiową do gory jescze szybciej utracisz rownowagę. Spróbuj nie panikować i wrocić z powrotem do podstawowej pozycji. Pozycja ta jest najlepsza do utrzymania równowagi.
Jesli masz trudności z:
Podniesieniem wrotek do góry Możliwe że twój środek ciężkości jest umiejscowiony pośrodku ciałą a ciężar jest rozłożony 50/50 na każdą wrotkę. Aby skorygować ten problem musisz za każdym razem przenieść ciężar ciała na jedną stronę.
Jazdą do przodu Czuby wrotek nie są wystarczająco rozwarte na zewnątrz, i twój środek ciężkości jest przeniesiony za bardzo do tyłu.
Utrzymaniem równowagi na jednej wrotce Prawdopodobnie twoje kostki przekrzywiają się za bardzo do środka albo na zewnątrz i to sprawia że albo nie czujesz się pewnie przekładając cały ciężar na jedną wrotkę, albo staje się to poprostu niemożliwe.
Ćwiczenia: poniżej znajdziesz ćwiczenia, ktore poprawią twoją pewność siebie na wrotkach.
Ćwiczenie 1: Przeszkody: jak poprawić przenoszenie ciężaru ciała.
Ustaw 5 przeszkod na podłodze, ich wysokość i ustawienie zależy od twoich możliwości.
Jedź i staraj się przejść ponad każdą przeszkodą na jednej wrotce. Pamiętaj:
1. Twój środek ciężkości musi być nieco do przodu.
2. Nie zrób dużego kroku. Jest zrobisz duży krok, tylne koła twojej wrotki zetkną się z podłożem jako pierwsze + twój środek ciężkości jest jeszcze przed przeszkodą = lądujesz na tyłku!
3. Otwórz czuby wrotek nieco na zewnątrz. Jeżeli utrzymujesz wrotki równolegle łatwo jest stracić kontrolę i stabilność.
Zacznij to ćwiczenie małymi kroczkami, może najpierw z wymyślonymi przeszkodami żeby nabrać pewności siebie, daj sobie wystarczjąco czasu na powrót do podstawowej pozycji przed następnym krokiem.
Ćwiczenie 2: Przejazd pod przeszkodą: jak poprawić równowagę.
Ustaw przeszkodę do przejazdu pod nią, nie za wysoko i nie za nisko. Tak aby trzeba było ugiąć kolana aby pod nią przejechać, ale nie za trudno od pierwszego razu.
Nabierz trochę prędkości i przyjmij pozycję podstawową. Następnie:
1. Kiedy się toczysz musisz być w pozycji podstawowej.
2. Kiedy uginasz kolana staraj się to robić wolno i spokojnie, utrzymując środek ciężkości w przodzie.
3. Rozstaw wrotki trochę szerzej. W ten sposób łatwiej będzie ugiąć bardziej kolana i utrzymać odpowiednią rownowagę.
4. Trzymaj ręce z przodu ciała ponieważ to pomoże ci w utrzymaniu równowagi i pewności siebie
5. Kiedy już przejedziesz pod tą przeszkodą, możesz się wyprostować, ale rób to bardzo wolno i nie strać koncentracji. Zwykle ludzie myślą że problem się już skończył, a to jest właśnie najtrudniejsza część, każdy cieszy się że wykonał ćwiczenie prawidłowo, zapomina że trzeba wolno sie prostować i upada na plecy!
Jeżeli upadniesz do tyłu podczas przejeżdżania pod przeszkodą albo zaraz za, oznacza to że twój środek ciężkości jest za bardzo do tyłu. Popraw to przez zrotowanie siedzenia do góry.
Jeżeli masz problemy z ugięciem kolan, jest to prawdopodobnie spowodowane trzymaniem wrotek zbyt blisko siebie. Popraw to przez zwiększenie rozkroku.
Ćwiczenie 3: "Cytrynka Część 1": jak wykorzystać ciężar ciala do jazdy bez odbicia.
Zacząłem uczyć cię jazdy od błędu w twojej podstawowej pozycji. Teraz wykorzystam ten sam błąd aby jechać bez odpychania się nogami.
Z podstawowej pozycji:
1. Ustaw wrotki blisko siebie i rozstaw ich czuby na zewnątrz. Twój środek ciężkości będzie musiał być przesunięty nieco do przodu.
2. Teraz, kiedy jedziesz do przodu twoje wrotki będą się stopniowo rozjeżdżały na boki.
3. Zanim będzie za późno, wykorzystaj swoją prędkość i zamknij czuby wrotek (przednie kółka) do wewnątrz i poprostu jedź bez żadnych dodatkowych ruchów.
4. Dzięki prędkości jaką już masz, wrotki będą stopniowo zbliżały się do siebie.
5. Zanim wrotki zejdą się razem, otwórz czubu na zwnątrz znowu i utrzymuj swój ciężar do przodu. Znowu zaczniesz się poruszać do przodu.
To ćwiczenie nazywam “Cytrynką” bo robi się je jakbyś wrotkami rysował cytrynki na podłodze. Ten ruch i przenoszenie ciężaru ciała pozwala na jazdę bez odpychania.
Teraz możemy spróbować to samo, tylko że w odwrotnym kierunku, żeby jechać do tyłu.
Start again from the basic position:
6. Trzymaj wrotki razem tak aby sie prawie dotykały.
7. Rozewrzyj pięty na zewnątrz (ostatnie kółka we wrotce) i przeniś ciężar ciała nieco do tyłu.
8. Chociaż teraz poruszasz się w przeciwnym kierunku niż w poprzednim ćwiczeniu to wrotki znowu się rozjeżdżają.
9. Zanim rozkrok zrobi się za szeroki i upadniesz na siedzenie, naciśnij na przednie kółka tak aby tyly wrotek się odciążyły i ściągnij pięty do siebie.
10. Przy szybkości jaką masz, ściągnięcie pięt zbliży wrotki znowu do siebie.
11. Zanim wrotki zupełnie zejdą się razem, zacznij znowu od punktu 6.
Teraz wiesz już jak poruszać się wykorzystując tylko ciężar ciała. Wierz mi, nawet profesjonaliści doceniaja ważność tego “sekretu”. Wykorzystanie ciężaru ciała oznacza zachowanie energii podczas jazdy, w przeciwnym razie musisz poprostu pchać 50% mocniej!
JEŻELI: Nie jesteś w stanie zmienić położenia czubów albo tyłów wrotek tak jak trzeba, oznacza to że są za dużo obciążone. Odciążyj je nieco i powinno być łatwiej. Jeśli zamierzasz przenieść pięty, obciąż czuby, jeżeli zamierzasz przenieść czuby, zwiększ nacisk na pięty.
JEŻELI: po punktach 2 i 8 tracisz gwałtownie prędkość oznacza to że czekałeś za długo przed rozpoczęciem nastepnej fazy ćwiczenia albo nie przeniosłeś wystarczająco cięzaru ciała. Jeżeli twoje wrotki są za bardzo w rozkroku, wtedy rownież stracisz kontrolę i szybkość. Wróć do punktu 1 i zacznij od początku.
JEŻELI: zrobisz jedną cytrynkę do przodu i druga wyjdzie ci do tyłu nawet jeżeli chcesz jechać wprzód, zdarza się tak ponieważ nie podążasz całym ciałem za wrotkami i tylko nogi wykonują ruch. W tym przypadku wrotki same wracają do cytrynki do tyłu jeśli nie poparłeś cytrynki do przodu ruchem ciała.
Rada: ciało musi podążać za ruchem a nie odwrotnie.
W nastepnym wydaniu, nauczę was jak jeździć wiraże i jak robić przekładankę.
Odbicie
Szybciej, dalej, efektywniej! Porady dla tych, którzy chcą dać z siebie więcej
Faster, longer, more efectively! Place for people who want to be better at inline speed skating
Faster, longer, more efectively! Place for people who want to be better at inline speed skating
Moderatorzy: MirekCz, null, PeterCave
- powerhouski
- Prześcigant 4x100mm
- Posty: 306
- Rejestracja: śr marca 17, 2004 3:15
Odbicie
Post autor: powerhouski » czw stycznia 03, 2008 2:30
Kto mi dał skrzydła niech mi z łap odmota sidła...
Wróć do „Trening, porady / Training, solutions”
Przejdź do
- Regulamin oraz podstawowe informacje / Rules and informations for all inline skaters
- ↳ Zasady korzystania z forum oraz informacje o jego działaniach i rozwoju
- ↳ Powitalnia / welcome entry room
- ↳ Imprezy, kalendarz zawodów oraz aktualności portalu wrotkarstwo.pl
- ↳ Bezpieczeństwo i wrotki (rolki) / Safety
- ↳ Wrotkarstwo czyli jazda na rolkach - podstawowe informacje dla wszystkich
- ↳ Promocja wrotkarstwa w Polsce / Inline skating promotion in Poland
- ↳ Testy i nowości sprzętowe / News and hard/soft test
- ↳ Jazda rekreacyjna oraz do nauki / recreational inline skating
- ↳ Jazda fitness i szybka / fitness i speed inline skating
- ↳ Jazda freestyle i freeride / freestyle i freeride inline skating
- ↳ Jazda agresywna / aggressive inline skating
- ↳ Hokej / hockey inline skating
- ↳ Odzież, ochraniacze, plecaki i inne / Wear, pads, backpacks etc.
- Przyjedź, pojeździj, porozmawiaj / Let`s go, skate and talk
- ↳ Szukasz osób jeżdżących, chcesz pojeździć, potrenować? Cała Polska jest tutaj!
- ↳ Dolnośląskie
- ↳ Kujawsko-pomorskie
- ↳ Lubelskie
- ↳ Lubuskie
- ↳ Łódzkie
- ↳ Małopolskie
- ↳ Mazowieckie
- ↳ Opolskie
- ↳ Podkarpackie
- ↳ Podlaskie
- ↳ Pomorskie
- ↳ Śląskie
- ↳ Świętokrzyskie
- ↳ Warmińsko-mazurskie
- ↳ Wielkopolskie
- ↳ Zachodnio-pomorskie
- ↳ Ogólnopolskie
- ↳ Świat / World
- ↳ Masowe przejazdy w różnych miastach / Night Skating
- ↳ Night Skating Warszawa
- ↳ Night Skating Poznań "Nie dajmy się wyrolować!"
- Wrotkarstwo tradycyjne, czyli wrotki klasyczne / All about roller skates
- ↳ Sprzęt wrotkarski
- ↳ Filmy, książki, media o wrotkarstwie tradycyjnym
- ↳ Roller derby w Polsce
- ↳ Bad To The Bone - Poznań
- ↳ 3City Piranhas Roller Derby - Trójmiasto
- ↳ Warsaw Hellcats Roller Girls - Warszawa
- ↳ Vratislavia MadChix Roller Squad - Wrocław
- ↳ Roller derby na świecie
- Wszystko o jeździe rekreacyjnej na rolkach / All about recreational inline skating
- ↳ Sprzęt dla początkujących i nauki jazdy / Inline skates for beginners
- ↳ Pytania początkujących i rekreacyjnych wrotkarzy / help desk for beginners inline skaters
- Wszystko o jeździe fitness oraz szybkiej na rolkach / All about fitness and speed inline skating
- ↳ Sprzęt - jazda fitness i szybka / Equipment - fitness and speed
- ↳ Downhill
- ↳ Zdrowie / Health
- ↳ Trening, porady / Training, solutions
- ↳ Zawody jazdy szybkiej / Events inline speed skating
- ↳ Mistrzostwa Polski, Grand Prix Polski oraz Puchar Polski - historia, wyniki, galerie.
- ↳ Mistrzostwa Europy - historia, dyskusje, wyniki, zdjęcia.
- ↳ Mistrzostwa Świata oraz Puchar Świata WIC - historia, dyskusje, wyniki, zdjęcia.
- ↳ Czechy i Słowacja - Nestle Cup i inne zawody w Czechach oraz Słowacji, najświeższe informacje.
- ↳ Niemcy - zawody, historia, zdjęcia oraz najświeższe informacje.
- ↳ Ciechowice - triathlon i inne imprezy, historia, wyniki, galerie, dyskusje.
- ↳ Dębno - historia maratonów, 12km i 14km 1999 - 2008
- ↳ Gdańsk Maraton Sierpniowy - od 2009 r. - najświeższe informacje.
- ↳ Gdańsk Maraton Solidarności - historia pięciu edycji od 2004 r. do 2008 r.
- ↳ Kalisz Supermaraton Kalisia - historia oraz najświeższe informacje.
- ↳ Katowice - tematy związane z zawodami.
- ↳ Kraków Cracovia Maraton - historia od 2006 r. oraz najświeższe informacje
- ↳ Kraków "Nie tylko dla Orłów" 70km wokół Błoń. Historia oraz najświeższe informacje.
- ↳ Łódź Mbank Maraton - historia.
- ↳ Mała Dylewska Półmaraton - historia od 2007 r. oraz najświeższe informacje.
- ↳ Osiecznica historia i najświeższe informacje.
- ↳ Poznań Maraton - historia dziesięciu edycji maratonów od 2000 r. do 2009 r.
- ↳ Poznań Półmaraton od 2010 r. - najświeższe informacje
- ↳ Poznań i okolice - inne zawody
- ↳ Tomaszów Lubelski Roztocze Maraton - historia oraz najświeższe informacje.
- ↳ Toruń Maraton i inne zawody - historia i najświeższe informacje.
- ↳ Warszawa Puchar Prezydenta - historia i najświeższe informacje.
- ↳ Warszawa inne zawody.
- ↳ Wrocław - tematy związane z zawodami
- ↳ Zgorzelec Maraton Europejski - historia i najświeższe informacje.
- ↳ Polska - inne miasta i zawody
- ↳ Australia i Oceania - zawody, historia, informacje
- ↳ Szwajcaria - zawody, zdjęcia, historia i najświeższe informacje.
- ↳ Świat - inne państwa i zawody: Austria, Estonia, Francja, Holandia, Węgry, Włochy.
- Wrotkarstwo i jazda z wózkami z dziećmi / inline skating with strollers, buggy and kids
- ↳ Sprzęt - wózki / strollers, buggy for inline skating
- ↳ Gdzie jeździmy, nasze wyjazdy / Where skating with strollers, our trip
- Wszystko o freestyle - slalomie na rolkach / All about freestyle - slalom skating
- ↳ Freestyle slalom - informacje, strony www / Inline freestyle slalom web pages, contacts
- ↳ Freestyle slalom - sprzęt / Inline freestyle slalom equipment
- ↳ Freestyle slalom - zawody / Inline freestyle slalom - events
- Wszystko o freeride - jeździe miejskiej / All about freeride - urban skating
- ↳ Urban skating (freeride) informations, media / jazda po mieście informacje, media
- ↳ Urban skating - sprzęt / Inline urban skating equipment
- Wszystko o wrotkarstwie nordyckim / All about nordic skating
- ↳ Sprzęt do wrotkarstwa nordyckiego / nordic skating equipment
- ↳ Nasze trasy nordyckie / our roads for nordic skating
- Wszystko o jeździe agresywnej na rolkach (rolki) / All about aggressive inline skating
- ↳ Jazda agresywna - podstawy, media / The basis of inline aggresive skating, information, media
- ↳ Jazda agresywna - sprzęt / Inline aggressive skating equipment
- ↳ Jazda agresywna - zawody / Aggressive inline skating competition
- Wszystko o hokeju na rolkach / All about inline hockey
- ↳ Hokej na wrotkach (rolkach / rolki) / Inline hockey
- ↳ Hokej - kluby i teamy w Polsce / Inline hockey - teams, places to play in Poland
- ↳ Hokej - turnieje / Hockey - events
- ↳ Hokej - trening, rozgrywki / Let's play inline hockey. Trainings, games
- Wszystko o jeździe na rolkach z psami / All about dog skating
- ↳ Wszystko o jeździe na rolkach z psami / All about dog skating
- Kluby wrotkarskie w Polsce / Inline skating clubs and assocations in Poland
- Łyżwiarstwo / skating
- ↳ Łyżwiarstwo / skating
- Tematy poboczne
- ↳ Nowości z zico-skating.com / News from blog zico-skating.com
- ↳ Dział komercyjny / commercial shops
- ↳ Giełda sprzętu niekomercyjna / stock exchange non commercial
- ↳ Czas wolny / Free time
- ↳ Życzenia i gratulacje / greetings