Kółka - "dziwne" oznaczenia, profile, twardości

Odpowiedzi na częste pytania - na co należy zwrócić uwagę kupując rolki (wrotki) i jak je serwisować
Frequently Asked Questions - what you should know about buying an inline skates, how to maintain them

Moderatorzy: MirekCz, null, PeterCave

Awatar użytkownika
zico
Admin
Posty: 8963
Rejestracja: śr stycznia 28, 2004 8:53
Moje rolki: SR Tarrega
Jeżdżę od: 12 sty 1994
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Kółka - "dziwne" oznaczenia, profile, twardości

Post autor: zico » pt kwietnia 27, 2007 11:35

Wielu spotkało się z oznaczeniami na kółku np. "80mm/82A" - co to w praktyce oznacza, przy tym konkretnym oznaczeniu?

Kółko posiada średnicę 8cm i jest w twardości 82A. Jest kółkiem optymalnym do jazdy fitness, o twardości, która jest kompromisem pomiędzy zużyciem, a jakością jazdy po nierównościach. Oznaczenie A jest wyrażone w skali Shore`a, czyli twardości przedmiotów wykonanych z poliuretanu. Skale Shore`a są wyrażone jako A i D oraz jest jeszcze skala Rockwell`a R, ale żeby nie mieszać skupimy się na tradycyjnej skali A, którą widać na 99% kółek dostępnych na rynku.

Im wyższe A, tym kółeczko jest twardsze, przeznaczone dla cięższych osób, dla osób które się ścigają lub w jeździe agresywnej ślizgają się po poręczach i murkach. Są bardzo trwałymi pod względem ścierania.
Np. 83A-86A - w jeździe szybkiej i dla cięższych osób
88A - 101A (50R) dla osób, które chcą jeździć agresywnie, ślizgać się na murkach i poręczach czy jeździć na rampie.

Kółka o niższej twardości mają wyjątkową przyczepność do podłoża oraz rewelacyjny komfort jazdy. Niestety szybciej się zużywają. Przeznaczone dla lżejszych osób, dla osób, które mają problemy z kolanami. Również dla tych, co ścigają się indoor (na parkiecie).

Poniżej oznaczenie na kółku, nieco rozszerzone:

Obrazek


Średnica kółka 84mm
Twardość kółka 85A
i jeszcze informacja o rdzeniu "MICRO" czyli o rozmiarze otworu na łożysko "MICRO" o rozmiarze 688. (Więcej o łożyskach w dziale łożyska).
Kółko jest przeznaczone do jazdy fitness oraz szybkiej.

Ważnym również elementem, na który wręcz trzeba zwrócić uwagę jest profil kółka - im bardziej ostry, tym kółko jest szybsze, im płaskie tym wolniejsze i stabilniejsze, im bardziej okrągłe tym bardziej zwrotne. Na początek dwa skrajne przykłady:

Kółko do jazdy agresywnej, płaski profil. Kółko ma małą średnicę (56mm) i twardość 88A. Umożliwia szybkie rozpędzenie się, lecz bardzo małą prędkość maksymalną. Płaski profil umożliwia lepszą stabilność podczas jazdy, lądowania oraz w czasie jazdy na rampie. Ścięte profile pomagają przy złym trafieniu na poręcz lub murek, żeby nie było możliwości zaklinowania się podczas ślizgania na murku czy poręczy.

Obrazek

Kółko do jazdy szybkiej, profil o bardzo małym styku z powierzchnią. Średnica duża (100mm) oraz duża twardość jeśli chodzi o jazdę fitness czy szybką 86A. Kółko ma małe opory toczenia, jest lekkie - na tym kółku można rozwinąć dużą prędkość maksymalną. Wolno się ściera. Wadą jest przyspieszenie, którą trzeba nadrobić "biegnąc w rolkach" <- dotyczy to startu w zawodach. Zdecydowanie łatwiej rozpędzić jest kółko o mniejszej średnicy.

Obrazek
Serdecznie pozdrawiam,
Jakub "Zico" Ciesielski
http://www.wrotkarstwo.pl - jazda na rolkach: Twoje pierwsze źródło informacji
http://www.zicoracing.com - sklep z rolkami

Zablokowany

Wróć do „Wrotkarstwo czyli jazda na rolkach - podstawowe informacje dla wszystkich”