Strona 1 z 1

Obliczenia

: pn czerwca 02, 2008 3:17
autor: palmer
W wolnym czasie lubię sobie coś policzyć.

Na aktualnych rolkach z kołami 84 mm osiągam maksymalnie 29,4 km/h, proszę o weryfikację następujących obliczeń:

po przejściu na koła 100 mm zwiększę średnicę o (100-84)/84 = 16 / 84 = 0,19 =~ 19 %
czy w takim razie mogę oczekiwać zwiększenia maksymalnej prędkości o 19% tj. ~5,59 km/h do ~34,99 km/h (z wiatrem w plecy może nawet pełne 35km/h) ?

:?: :wink:

Re: Obliczenia

: pn czerwca 02, 2008 3:31
autor: Toudi
Średnio się na tym znam ale gdyby to była taka liniowa zależność, to kolarze ścigali by się na welocypedach z tymi wielkimi kołami. Poza tym, większe koła są cięższe. W związku ze średnicą, na pewno lepiej pokonują nierówności ale to nie przekłada sie na 19% wyższą prędkość.

Gdzieś niedawno (jakieś 2 tygodnie) był podobny wątek o porównaniu czasu maratonu na różnej wielkości kołach.

Re: Obliczenia

: pn czerwca 02, 2008 4:33
autor: michał1990
duzo zalezy od sily odbicia i ilosci przejechanych km:)
Niektorzy na fitnessach smigaja i po 40km/h

Re: Obliczenia

: pn czerwca 02, 2008 10:49
autor: palmer
Dzięki za info, to mi daje dużo do myślenia, skoro na fitnesach można uderzyć w 40 to czas na pogłębioną pracę nad regular pushem i odstawienie w sferę sennych marzeń under pusha, praca, praca i jeszcze raz praca - nie pompowanie wielości kólek

Re: Obliczenia

: pt czerwca 06, 2008 4:19
autor: Ariel
W miarę wzrostu prędkości opór powietrza rośnie coraz szybciej, bardziej niż liniowo. Jeśli jeździsz taki wyprostowany jak na avatarze, to za szybko nie pojedziesz :idea: jeśli chcesz jeździć szybciej pochyl się trochę i wydłuż krok.

Re: Obliczenia

: pt czerwca 06, 2008 8:53
autor: krzysztof_plich
palmer pisze:Dzięki za info, to mi daje dużo do myślenia, skoro na fitnesach można uderzyć w 40 to czas na pogłębioną pracę nad regular pushem i odstawienie w sferę sennych marzeń under pusha, praca, praca i jeszcze raz praca - nie pompowanie wielości kólek
40 na fitnes tylko tyłem bo do przodu na krótkiej płozie jest nudno :bounce: klasyczny push jest spoko :) co do pompowania to razem z wielkością idzie twardość a to daje ci większą żywotność i w ciepłe dni nie kleisz sie do asfaltu :shock: jak zaczniesz śmigać na 84/84A to już jest optymalnie w gorący dzień nawet 85 jest wskazane elo :mrgreen:

Ariel pisze:W miarę wzrostu prędkości opór powietrza rośnie coraz szybciej, bardziej niż liniowo. Jeśli jeździsz taki wyprostowany jak na avatarze, to za szybko nie pojedziesz :idea: jeśli chcesz jeździć szybciej pochyl się trochę i wydłuż krok.
no i do tego uwolnij się z ochraniaczy kolanowych (prosi się nie przewracają) tylko protektory na ręce :pirat: ogol nogi (żart) :alien: nałóż kask :viking: a plecak to bardziej na piknik niż na robienie życiówek :wink: jak masz możliwość odkręcenia płozy i przymocowania czegoś w rodzaju 5x80mm lub 5x84mm to zrób to i wkrocz do matrixa :colors: nie musisz zaras śmigać na setkach 8) polecam "Mogema dual box" na rozstawie 165 !!!TANIOŚĆ RADOŚĆ!!! :P pozdro

]

Re: Obliczenia

: pn czerwca 09, 2008 11:30
autor: kiewicz
krzysztof_plich pisze:jak masz możliwość odkręcenia płozy i przymocowania czegoś w rodzaju 5x80mm lub 5x84mm to zrób to i wkrocz do matrixa :colors: nie musisz zaras śmigać na setkach
Przecież na tym nikt nie jeździ... jak już to 4x90. A skok z 4x84 na 4x100 to za duży skok.

Re: Obliczenia

: pn czerwca 09, 2008 12:26
autor: Janusz
Pyter pisze: A skok z 4x84 na 4x100 to za duży skok.
Dlaczego? Co się tak zmienia?

Re: Obliczenia

: pn czerwca 09, 2008 1:04
autor: Toudi
Ja przesiadłem się z 80 na 100 i co najbardziej odczułem, to długość płozy, która pogarsza manewrowość, powoduje kłopoty z hamowaniem - to chyba częściowo z powodu jednak znacznie większych prędkości i momentowi żyroskopowemu takich wielkich kół.

Pewnie też i technika jazdy na takiej nagłej przesiadce cierpi ale nie oszukujmy się - tylko niektórzy tutaj dysponują techniką, którą warto naśladować a reszta szaraków jeździ, jak może.

Nie chcę nikogo urazić - siebie mam głównie na myśli a mimo to jakoś nie wspominam okresu po przesiadce na 100 jako katorgi. Ale jednak trzeba rolkami na kółku 78-80 mm posługiwać sie w miarę swobodnie przed przesiadką - przynajmniej nie mieć problemu z wykrzywianiem się nogi w kostce na boki podczas jazdy.

W sumie jednak Pyter ma rację i ideałem byłoby stopniowo zwiększać długość płozy i średnicę, jednak to kosztowna zabawa. Jeśli masz możliwość wymiany płozy w swoich rolkach, to możesz kupić np 4x90 albo 4 x 84 i pojeździć sezon przed zakupem jeszcze większych.

Inna sprawa, że aby jeździć sobie po osiedlach czy alejkach w parku na takich kołach, to trzeba już naprawdę świetnie sobie radzić, bo to już raczej nie jest prędkość ani zwrotność dostosowana do takich warunków. Jeśli w takich warunkach jeździsz najwięcej i nie chcesz albo nie możesz mieć 2 par rolek, to raczej 4x 100 sobie daruj, bo to sprzęt raczej na szosę albo tor.

Re: Obliczenia

: pn czerwca 09, 2008 7:30
autor: kiewicz
Janusz pisze:
Pyter pisze: A skok z 4x84 na 4x100 to za duży skok.
Dlaczego? Co się tak zmienia?
Wyżej stoisz, dużo dłuższa płoza a to naprawdę dużo jeśli ktoś jest słaby technicznie.

Re: Obliczenia

: pt czerwca 13, 2008 9:17
autor: palmer
nie, no naprawdę dzięki - nie sądziłem, że po tych infantylnych obliczeniach otrzymam tyle rad :D chociaż widzę, że ilu rolkarzy tyle koncepcji :twisted: w każdym razie wstrzymam się jednak z setkami bo pierwszy raz na rolkach stałem rok temu, ale muszę kupić coś z jednorodną metalową szyną (bo mam file nighthawki z tym patentem z rozdzielonymi dwoma grupami po dwa koła na kompozycie - zwiększa zwrotność, ale podejrzewam że obniża siłę odbicia, musi być coś za coś)

Re: Obliczenia

: ndz sierpnia 31, 2008 4:47
autor: romanwrotkarz
Wymyślcie prosty a miarodajny test porównawczy na 80,90, 100 i 110mm kółka.
Oblczenia można w dowolny sposób zmanipulować i doprowadzić do mylących wniosków. :o

Re: Obliczenia

: pn września 01, 2008 8:28
autor: wełek
Wymyślcie prosty a miarodajny test porównawczy na 80,90, 100 i 110mm kółka.
Oblczenia można w dowolny sposób zmanipulować i doprowadzić do mylących wniosków.
A może autor posta postara się i wymyśli jakiś test bo przypuszczam że wielu ludzi nie chce sie zajmować głupotami , a z tego co widze na forum to masz czas bo tyle postów chyba ktoś chce byc najbardziej aktywnym użytkownikiem forum :evil: .

Re: Obliczenia

: pn września 01, 2008 9:16
autor: Marek
wełek pisze:
Wymyślcie prosty a miarodajny test porównawczy na 80,90, 100 i 110mm kółka.
Oblczenia można w dowolny sposób zmanipulować i doprowadzić do mylących wniosków.
A może autor posta postara się i wymyśli jakiś test bo przypuszczam że wielu ludzi nie chce sie zajmować głupotami , a z tego co widze na forum to masz czas bo tyle postów chyba ktoś chce byc najbardziej aktywnym użytkownikiem forum :evil: .

sama prawda jak ktos sie zna na wszystkim to nie zna sie na niczym boje sie otwierac lodowke

Re: Obliczenia

: pn września 01, 2008 11:00
autor: romanwrotkarz
palmer pisze:W wolnym czasie lubię sobie coś policzyć.

Na aktualnych rolkach z kołami 84 mm osiągam maksymalnie 29,4 km/h, proszę o weryfikację następujących obliczeń:

po przejściu na koła 100 mm zwiększę średnicę o (100-84)/84 = 16 / 84 = 0,19 =~ 19 %
czy w takim razie mogę oczekiwać zwiększenia maksymalnej prędkości o 19% tj. ~5,59 km/h do ~34,99 km/h (z wiatrem w plecy może nawet pełne 35km/h) ?

:?: :wink:
Przykład obliczeń
http://henkh.org/rolschaatswiel/RollLoss.html

Obrazek